Leestijd: 5 min

Sporten met spierpijn: slim of beter niet doen?

10 mei 2023|Training

Kan je gewoon door blijven trainen terwijl je last hebt van spierpijn? En zijn er manieren om spierpijn te voorkomen of om er snel weer vanaf te zijn? In dit artikel beantwoorden we al je vragen!

Hoe ontstaat spierpijn?

Last van spierpijn na het trainen? Dat betekent (meestal) dat je goed bezig bent geweest! Tijdens een stevige sportsessie push je jezelf en je spieren tot het uiterste. Hierdoor ontstaan kleine scheurtjes in je spiervezels. Deze kleine scheurtjes zijn de spierpijn die je voelt.

Door daarna weer rust te nemen, krijgen je spieren de kans om te herstellen met nieuw spierweefsel. Zo worden je spieren steeds weer wat sterker. En in het geval van krachttraining (in combinatie met de juiste voeding) ook groter!

Meestal voel je de spierpijn pas 24 tot 48 uur na de workout. Afhankelijk van de intensiteit van je training kan het een paar dagen tot zelfs een week aanhouden.

Kan je door blijven trainen met spierpijn?

Spieropbouw en sterker worden draait om de balans tussen inspanning en herstel. Door na je training voldoende rust te nemen en op je voeding te letten, haal je het maximale uit jouw workouts. Moet je dus weer helemaal genezen zijn van je spierpijn voordat je weer aan de slag mag? Nou, dat hangt af van de situatie. 

Als je de oefening nog met de juiste vorm kan uitvoeren, zou je de spiergroep nog lichtjes verder kunnen trainen. Lukt dat niet, dan kan je beter wachten tot je spierpijn voorbij is.

Dat betekent natuurlijk niet dat je helemáál niet meer naar de sportschool mag! Je kan natuurlijk ook andere spiergroepen trainen waar je geen last van hebt! Op de dagen dat je last hebt van spierpijn in je bovenlichaam, kan je bijvoorbeeld een leg day inplannen.

Nr. 1 Protein van Europa

Boost je eiwitlevels of herstel je spieren na de workout met Orangefit Protein. De Nr. 1 plantaardige eiwitshake van Europa!

Ontdek de Protein

Sporten met spierpijn

Tot nu toe hebben we vooral trainen in de gym behandeld. Maar je kan natuurlijk ook spierpijn hebben na een lekkere pot voetbal, tennis of boxen. Ook bij andere sporten geldt hetzelfde advies: is je spierpijn te erg om de sport goed uit te oefenen? Wacht dan tot het (ergste) voorbij is. Doe het tot die tijd rustig aan.

Kies voor active recovery

Wil je toch in beweging blijven? Kies dan voor active recovery. Dit zijn oefeningen die je uitvoert op een lage intensiteit. Active recovery bevordert de bloedtoevoer naar de spieren waardoor ze beter en sneller herstellen. Door licht te blijven bewegen, versnel je dus het herstelproces!

Voorbeelden van active recovery zijn: rustig wandelen, fietsen of zwemmen, aan yoga doen of actieve rekoefeningen uitvoeren.

Is spierpijn altijd goed?

Spierpijn is meestal een teken van groei of progressie. ‘Gezonde’ spierpijn duurt een paar dagen en is dan weer weg. Is je spierpijn écht pijnlijk en duurt het een week voordat het weg is? Dan ben je waarschijnlijk te diep gegaan.  

Dit gebeurt vaak als je een lange tijd niet hebt gesport en meteen weer all out gaat. Je kan het beter rustig opbouwen, want je lichaam moet echt weer even wennen. Wanneer je je grenzen ver overschrijdt, kan het herstel zelfs zo lang duren dat je meer afbreekt dan je op hebt gebouwd. Dat wordt ook wel supercompensatie genoemd (1).

Zonder spierpijn geen progressie?

Een beetje spierpijn hoort erbij! Het betekent dat je sterker aan het worden bent. Heb je na een training helemaal nergens last van? No worries!

Dit betekent niet dat je helemaal geen progressie maakt. Vaak wordt gedacht dat spierpijn gelijk staat aan progressie, maar ook zonder spierpijn maak je vooruitgang.

Na een lichte workout kunnen je spieren dus alsnog sterker worden, ook al voel je er niet veel van. Of, je bent al super fit! Spierpijn komt dan namelijk steeds minder vaak voor.

Nieuw: Protein Bar!

Lekker voor onderweg, na je workout en standaard in de snackla. Orangefit Protein Bar legt de lat hoger dan ooit. Proef zelf maar!

Bestel Protein Bar

Voorwaarden

  • De korting is alleen geldig voor vrienden die nog geen Orangefit klant zijn.
  • Kortingen zijn niet van toepassing op Repeat-bestellingen.
  • Een uitnodiging kan maximaal 1 keer per persoon gebruikt worden.
  • Wanneer je code wordt aangeboden op online verkoopplaatsen of op websites voor kortingscodes wordt je code automatisch op niet-actief gezet.
  • Fitblogs

    Speciaal voor jou

    Lees onze blogposts en kom alles te weten over je nieuwe lifestyle en voeding

    Bekijk alle blogs
  • Tips gezonder eten

    Hoe kan ik gezonder eten? (11 tips)

    Lees verder
  • Wat is een gezond vetpercentage?

    Lees verder
  • Stap 1

    Wat moet je eten voor, tijdens en na het sporten?

    Lees verder
  • Kan je afvallen en spieren opbouwen tegelijkertijd?

    Lees verder
  • Bereken jouw caloriebehoefte met onze handige formule

    Lees verder
  • Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

    Lees verder
  • Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

    Lees verder
  • Snel afvallen? Kan, maar doe 't op de Orangefit manier

    Lees verder
  • 8 tips waarmee jij bijdraagt aan een beter milieu

    Lees verder
  • 11 tips tegen honger en eetbuien

    Lees verder