Leestijd: 5 min

11 tips tegen honger en eetbuien

1 juli 2021|Voeding

Je bent bezig met afvallen of gezond aankomen. Of misschien wil je wel gewoon je huidige gewicht behouden. Honger en eetbuien kunnen je het leven dan soms best lastig maken! De verleiding is soms groot en als je dan toch toehapt denk je achteraf al snel 'waarom heb ik dit gegeten?' 😭

Gelukkig kan je met gezonde voeding honger tegen gaan en eetbuien voorkomen. We geven je 11 tips zodat je meteen zelf aan de slag kan.

1. Eet meer vezels

Het eten van vezelrijke voeding houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en heeft een gunstige invloed op verzadigingshormonen. Vezelrijke voeding valt onder de basis van gezonde voeding. Het bevat veel voedingstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en andere nutriënten die je niet alleen een hongergevoel tegen gaan, maar ook je gezondheid bevorderen.

Voorbeelden hiervan zijn groenten, fruit, haver, volkoren producten, volle granen, bonen, linzen en peulvruchten.

2. Drink meer water en groene thee

Veel mensen verwarren dorst met honger en gaan op zoek naar iets te eten, terwijl ze eigenlijk gewoon dorst hebben. Drink daarom als je honger of trek hebt eerst een aantal grote glazen water. Dit is meestal al voldoende!

Ook helpt het om meer water of groene thee te drinken rondom je maaltijden. Het drinken van water voor je maaltijd kan helpen voorkomen dat je teveel eet. En groene thee na je maaltijden verhoogt de verzadiging en geeft je dus een voller gevoel.

3. Eet complete maaltijden

Het eten van (te) kleine maaltijden en kleine snacks kunnen je eetlust juist verhogen. Eet in plaats daarvan completere maaltijden die niet alleen maar uit eiwitten bestaan, maar ook (vezelrijke) koolhydraten en gezonde vetten bevatten.

Dit verzadigt beter, controleert je hongergevoel en zorgt voor minder schommelingen in je energie. Zorg daarom dat je regelmatig voldoende groenten, fruit, bonen, noten en zaden eet :)

Nr. 1 geteste Diet Shake

Orangefit® Diet is een complete maaltijdvervanger, hoog in eiwitten, bomvol vezels en zonder toegevoegde suikers. Als Nr. 1 getest door de Consumentenbond!

Bestel de Diet

4. Vermijd trigger foods

Bewerkte producten en andere fabrieksvoeding spelen in op onze natuurlijke behoefte naar zoet, zout en vet. Hierdoor is het vaak lastig om het te laten staan of met mate te eten.

Kan jij het bij een koekje of een handje chips laten? Dan is dit geen probleem. Druk je echter twee repen of een pak koek naar binnen na het eten van die eerste hap, dan kan je deze producten het beste helemaal vermijden door het niet in huis halen.

5. Herken echte honger

Heb je behoefte aan eten? Heb je een grote drang naar chocola of juist trek in iets hartigs? Neem dan even een moment voor jezelf en vraag jezelf af of je echt honger hebt of dat je gewoon iets lekker wilt.

Veel mensen hebben moeite met het onderscheiden van een hongergevoel. Het signaal dat men krijgt is dan vaak geen fysieke honger, maar mentale trek in eten dat voort kan komen uit een gevoel van rusteloosheid, verveling, frustratie, verdriet, angst of een depressief gevoel.

Mentale trek komt vaak plotseling opzetten. Door hier even bij stil te staan en niet direct de koelkast in te duiken, kan je het onderscheid maken en het eten uitstellen tot het moment waarop je écht honger hebt.

6. Eet op regelmatige tijden

Je lichaam houdt van regelmaat. Eet je op vaste tijden, dan zal je lichaam op deze tijden gaan vragen om eten. Dit geldt echter ook voor de momenten waarop je snackt of voor de TV gaat zitten met een zak chips. Ken je deze momenten van jezelf? Probeer die snack momenten te vervangen door iets gezonds te eten of door wat anders te doen, zodat de drang naar een snack uit je systeem gaat.

7. Eet voldoende eiwitten (proteïne)

Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren en bevatten niet zoveel calorieën. Hierdoor zijn ze goed geschikt als tussendoortje. Denk bijvoorbeeld aan eiwitrijke producten zoals een eiwitshake en yoghurt.

8. Drink (cafeïnevrije) koffie

Koffie kan je lichaam niet alleen helpen bij de verbranding van vet en het bevorderen van je sportprestaties, maar ook je honger tegen gaan. Ook kan het je eetlust aanzienlijk verminderen en een hongergevoel onderdrukken.

Healthy snack

Lekker voor onderweg, op je werk en standaard in de snackla. De Orangefit Protein Bar is de ideale healthy snack. Proef zelf maar!

Bestel Protein Bar

Voorwaarden

  • De korting is alleen geldig voor vrienden die nog geen Orangefit klant zijn.
  • Kortingen zijn niet van toepassing op Repeat-bestellingen.
  • Een uitnodiging kan maximaal 1 keer per persoon gebruikt worden.
  • Wanneer je code wordt aangeboden op online verkoopplaatsen of op websites voor kortingscodes wordt je code automatisch op niet-actief gezet.
  • Inspiratie

    Videos: On The Spot

    Echte verhalen van Orangefitters die vertellen hoe ze hun levensstijl hebben veranderd.

  • Gringa viel in totaal 72kg af

    Lees interview
  • Roué (50) voelt zich fitter dan ooit

    Lees interview
  • Priscilla verruilde hongerdiëten voor zelfliefde

    Lees interview
  • Sharvan viel 26 kilo af binnen een jaar

    Lees interview
  • Kya sport voor mentale kracht

    Lees interview
  • Lex voelt zich onoverwinnelijk na zijn herseninfarct

    Lees interview